Ž. Šilgalis: Vilniaus valdžios „dovana“ gyventojams – šiukšlių išvežimas smarkiai brangs

Ž. Šilgalis: Vilniaus valdžios „dovana“ gyventojams – šiukšlių išvežimas smarkiai brangs

Jau nuo kitų metų vilniečių sąskaitos už komunalinių atliekų išvežimą ženkliai padidės. To jau nebeneigia ir savivaldybės darbuotojai, nors nuo visuomenės šią žinią dar bandoma slėpti. Tačiau laikas spaudžia ir šis klausimas, kad ir kaip to prieš rinkimus nesinorėtų merui ar administracijai – greitai bus teikiamas svarstyti miesto Tarybai.

Priminsiu, jog šių metų gegužę įvesta rinkliava, kurios tikslas buvo nedidinant kainų gyventojams turėti kokybiškesnę atliekų tvarkymo sistemą ir įgyvendinti principą „teršėjas moka“, tai yra – gyventojai moka pagal faktą kiek atliekų sukaupia. Reforma įvedant rinkliavą buvo reikalinga ir kitose savivaldybėse, kurios tam tinkamai pasirengė, davė gerų rezultatų, bet Vilniuje, deja, nepasirengta. Nors dar prieš du metus iki reformos pradžios specialiai tam buvo įsteigta įmonė „VASA“, bet ji savo darbo tinkamai neatliko, o valdžia su meru priešakyje procesų nesuvaldė. Rinkliava turėjo susidėti iš pastoviosios ir kintamosios dalių. Iki šiol pastovioji rinkliavos dalis sudarė 40 proc., o kintamoji, kuri ir būtų pagrindinė įgyvendinant principą „teršėjas moka“, turėjo sudaryti 60 proc. Tačiau Vilniaus valdžiai nesugebėjus tinkamai pasiruošti rinkliavos įvedimui bei sukaupti reikiamų duomenų, kad būtų galima išskaičiuoti kintamąją dalį pagal konkrečiai sukauptą šiukšlių kiekį, sąskaitos yra ir toliau bus pateikiamos tik už pastoviąją dalį pagal gyvenamojo ploto kvadratų skaičių, visai neatsižvelgiant į konkrečiai sukauptus atliekų kiekius. Taigi, esminis pertvarkos tikslas - „teršėjas moka“ už tiek, kiek sukaupia, nėra ir, panašu, greitu laiku nebus net pradėtas įgyvendinti.


Jei miesto politikai pritars jau parengtame Tarybos sprendime siūlomai naujai tvarkai, pastovioji dalis sudarys jau net 60 proc., o kintamoji - tik 40 proc., kas dar labiau nutolintų minėto tikslo įgyvendinimą. O susumavus visus „VASA” pateiktus duomenis, akivaizdu, kad pastovioji rinkliavos dalies kaina didės net 100 proc. – tai yra dvigubai, o kintamoji dalis ir toliau liks tik popieriuje dar mažiausiai pusmetį. Tai reiškia, jog pirmą kitų metų pusmetį, gavę sąskaitą, žmonės skirtumo nelabai pajus lyginant su šiais metais, bet neišvengiamai pajus už gero pusmečio, kai gaus antrą dalį sąskaitos. Kokia ji bus – tiksliai nepasakoma, nors akivaizdu, kad metinės gyventojų išlaidos tikrai ženkliai padidės. Vilniaus valdžia puikiai supranta, jog taip manipuliuojant prieš rinkimus galima išvengti gyventojų nepasitenkinimo dėl brangstančių komunalinių atliekų tvarkymo tarifų, o po rinkimų valdantiesiems politikams tai jau nebūtų taip svarbu.

Meras nelinkęs pripažinti nesėkmių, nors jų vis daugėja. Tad kokia kita išeitis R. Šimašiui, kuris prieš reformos startą įtikinėjo, kad įvedus rinkliavą nuo š.m. gegužės 1-osios, iki metų pabaigos viskas bus suskaičiuota ir nuo 2019 m. sausio 1 d. kiekvienas šiukšlių turėtojas didžiąją rinkliavos dalį tikrai mokės pagal sukaupiamą šiukšlių kiekį, o atliekų tvarkymo tarifai gyventojams neaugs? Tokie buvo pažadai. O kokia realybė? Ar toks buvo rinkliavos įvedimo tikslas – didesnė netvarka už didesnę kainą? 

Akivaizdu, kad Vilniaus mero pažadas, jog atliekų tvarkymo sistema jau po pusmečio veiks sklandžiai, o kaina gyventojams nedidės – melas. Gyventojai jau kurį laiką skundžiasi perpildytais konteineriais ir per jų viršų krentančiomis šiukšlėmis ir ši problema vis dar iki galo neišspręsta.

Nepaaiškinama ir tai, jog nors naujai paskelbtas komunalinių atliekų išvežimo konkursas dar nepasibaigęs, pataikaudama komunalinių atliekų vežėjams, Savivaldybė jau dabar jiems moka net iki 50 proc. daugiau, nei buvo nustatyta pasirašytose sutartyse su konkursus laimėjusiomis bendrovėmis. Kokiu teisiniu pagrindu tai daroma – neaišku. Kaip supratau iš nerišlių Savivaldybės darbuotojų paaiškinimų teisinant papildomus mokėjimus, kad, neva, buvo nupirkta papildomai paslaugų, kadangi neužtenka tik šiukšles išvežti, bet dar reikia pasiekti konteinerius, juos pakelti, išpilti, pastatyti į vietą ir pan., o tų visų papildomų darbų pirminėse sutartyse, neva, aprašyta smulkiai nebuvo. Ar neabsurdiškas paaiškinimas? Tarytum tai nebūtų savaime suprantama, jog prieš išvežant šiukšles, konteinerius reikia pasiekti, pakelti ir pan. Negi tai nemanipuliacijos pataikaujant komunalinių atliekų vežėjams? Už ką jiems tokia malonė mokėti papildomai, vietoje reikalavimo laikytis sutarčių ar taikyti pirminėse sutartyse numatytas baudas už netinkamą paslaugų atlikimą? Galimai ne už AČIŪ. Meras dalija pažadus, bet už šią sritį atsakingas ir vicemeras bei mero dešinioji ranka L. Kvedaravičius, kuris va taip ir „kuruoja“ šią svarbią sritį...

Situacija visame atliekų sektoriuje, pradedant Vilniaus apskrities atliekų tvarkymo centru (VAATC) ir baigiant Vilniaus atliekų sistemos administratoriumi (VASA), skandalinga ir reikalauja ne tik miesto Tarybos narių dėmesio, bet ir išsamaus atsakingų institucijų tyrimo. Ko gero, ne šiaip sau kai kurie gyventojai rašydami Tarybos nariams lygina merą ir jo komandą su Italijoje šiukšlių verslą kontroliuojančia mafija.